5061
Икономика
На пазара има остър недостиг на корабни инженери, смята директорът на Параходство БМФНа пазара има остър недостиг на корабни инженери, каза изпълнителният директор на Параходство "Български морски флот" (БМФ) АД кап. Александър Калчев.Той припомни, че липсата на кадри в морските професии е проблем в световен мащаб. За щастие у нас все още намираме подготвени хора, допълни Калчев.
Стела Филипова
| 03 Септември 2025, 12:08 ч.
На пазара има остър недостиг на корабни инженери, каза изпълнителният директор на Параходство "Български морски флот" (БМФ) АД кап. Александър Калчев. Той припомни, че липсата на кадри в морските професии е проблем в световен мащаб. За щастие у нас все още намираме подготвени хора, допълни Калчев. По думите му наличието на два университета и една морска гимназия във Варна превръщат града в място, в което искат да разкрият свое представителство все повече мултинационални компании. Калчев изрази надежда, че този интерес от страна на големите фирми ще събуди и желанието на младите хора да започнат да учат и да се реализират в сферата на морската индустрия. На този етап все още има отлив от желаещи да се обучават в традиционните морски специалности, допълни директорът на БМФ. Според него младите хора би трябвало да осъзнаят, че морският бизнес, корабостроителната и кораборемонтната индустрия в страната ни са добре развити и предлагат големи възможности за реализация, като предлагат достоен доход. Кап. Калчев коментира още, че все по-малко млади хора искат да стават корабни механици и дори капитани. Като причини той посочи освен това, че мъжете са далеч от семействата си и голямото административно натоварване на офицерите. Тези мъже през половината година са на море, при невинаги благоприятни метеорологични условия, а по време на престой в пристанище буквално ги заливат от проверки и документация всякакви власти, посочи Калчев и уточни, че Международната морска организация (IMO) би трябвало да помисли за облекчаване на административната тежест върху офицерския състав на корабите. През последните години предизвикателствата в корабоплаването непрекъснато се увеличават, каза още директорът на БМФ. Според него основният морски път през Червено море, който не функционира нормално заради хутите, ще бъде избягван, дори нападенията да спрат. Причината е, че премиите за застраховките "военен риск" ще останат завишени и това ще държи корабните оператори далеч от този регион. Големи контейнерни оператори вече обмислят да заобикалят покрай Африка, като така ще заобиколят и Средиземно море, което пък от месец май е контролирана зона и в него корабите трябва да карат на гориво с максимално серно съдържание 0,1 процента, допълни Калчев. Като проблем пред корабния бизнес той посочи и това, че все още е неясно дали Международната морска организация ще въведе механизъм за стимулиране на корабособствениците, които инвестират в технологии и плавателните им съдове са с минимален отпечатък върху околната среда т.е. с по-малко въглеродни емисии. Освен това ЕС вече прилага такъв механизъм, но трябва да го преразгледа, защото може да дойде момент, в който операторите, посещаващи европейски пристанища, реално да плащат два пъти за едни и същи емисии - веднъж към фонда, който ще бъде управляван от ООН, под регулацията на Международната морска организация, и втори път - заради правилата на търговията с емисии в Европа. На този фон е под въпрос и как ще повлияе на процесите нежеланието на САЩ да участват в Зелената сделка, допълни още Калчев. За българското дружество, което ръководи, той посочи, че е спокоен, тъй като корабите му са нови и модерни. Министерството на труда и социалната политика (МТСП) обяви мярката "Избирам България", насочена към завръщащите се от чужбина българи, както и към желаещите да се преместят в населено място с до 50 000 жители. "Избирам България" е финансирана от Програма "Развитие на човешките ресурси" (ПРЧР) към МТСП и се реализира в два компонента. По първия, който цели да привлече български граждани, които желаят да се завърнат в родината, могат да кандидатстват хора, които или са живели в чужбина през 12 от последните 18 месеца, или са новозавършили образованието си зад граница, обясни заместник-министърът на труда и социалната политика Наталия Ефремова. Целта на втория компонент на мярката "Избирам България" е да насърчи хора, които в момента живеят в България, да започнат работа в друго населено място с под 50 000 жители.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-важните новини и събития от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
|
Получавайте най-важните новини и събития от Вашият град.
От понеделник до петък от нашия редактор Стела Филипова
|
|
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
|
Ако загубим рафинерията "Лукойл", България ще се окаже в изключително трудна ситуация
|
|
|
Трафикът на граничните пунктове и преходи в страната е нормален, съобщава "Гранична полиция"
|
|
|
Окръжна прокуратура – Благоевград привлече като обвиняем мъжа, който днес нападна с нож жена в центъра на Благоевград
|
|
|
В навечерието на професионалния празник на полицията, 67 служители на реда в Ямбол бяха отличени за работата си
|
|
|
В петричкия квартал "Шарон" се извършва ремонт на 18 улици
|
|
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
|
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия |
ОЩЕ ОТ НОВИНИТЕ ДНЕС
|
Вицепрезидентът Илияна Йотова призова за съхраняване на кирилицата и българския език в съвременната дигитална епоха
|
|
|
Мъж на 68 години е пострадал при пътен инцидент в района на мъглижкото село Ягода
|
|
|
Жители на горнооряховското село Поликраище излязоха на протест заради липсата на ток и вода
|
|
|
Вероятно покръстването на княз Борис-Михаил е станало край село Дебелт, смята директорът на Историческия музей в Средец
|
|
|
Ако загубим рафинерията "Лукойл", България ще се окаже в изключително трудна ситуация
|
|
Радиопрограми



Тикер
5061
ЗАПАЗИ
Решението за бъдещето на рафинерията "Лукойл" е от национално значение, този въпрос изисква нещо много повече от парламентарен консенсус - изисква национален консенсус. Защото ако ...